Decyzja o posłaniu dziecka do szkoły nie zawsze jest łatwa. Rodzice często martwią się, czy ich pociecha sprosta wymaganiom programu nauczania i czy odnajdzie się w grupie rówieśników. Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania, wystarczy udać się na badanie gotowości szkolnej. Specjalistyczna diagnoza pedagogiczna rozwieje wszelkie wątpliwości.
Czym jest gotowość szkolna?
Gotowość szkolna to stan, w którym poziom rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego dziecka pozwala na systematyczne nauczanie oraz wychowywanie w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Można powiedzieć, że to równowaga pomiędzy możliwościami rozwojowymi dziecka a wymaganiami szkoły.
O gotowości szkolnej świadczą konkretne umiejętności, które może ocenić psycholog dziecięcy. Mowa tu o zdolności zachowania koncentracji, reagowania na nakazy i zakazy, skupiania uwagi czy odpowiadania na pytania. Równie ważne są kompetencje związane z czytaniem, pisaniem i rysowaniem oraz zrozumienie norm etycznych panujących w szkole.
Jak wygląda badanie gotowości szkolnej?
Przed wykonaniem badania psycholog dziecięcy przeprowadza wywiad z rodzicami. Rozmowa dotyczy stanu zdrowia dziecka, dotychczasowego rozwoju czy ewentualnych trudności, które budzą niepokój.
Kolejnym krokiem jest badanie dziecka. Specjalista ocenia poziom rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego. Następuje również ocena sprawności językowych, motorycznych oraz pozostałych umiejętności, które pozwolą postawić diagnozę pedagogiczną w zakresie gotowości szkolnej. Badanie zawsze odbywa się w przyjaznej atmosferze.
Po zakończeniu badania rodzice otrzymuję specjalistyczną opinię oraz garść cennych wskazówek, które ułatwią pracę z dzieckiem. Warto pamiętać, że przedstawienie diagnozy pedagogicznej w szkole nie jest konieczne, choć wysoce zalecane. Na podstawie szczegółowych informacji nauczyciele będą mogli określić właściwy kierunek rozwoju dziecka, a także zaproponować udział w dodatkowych zajęciach.
Dojrzewanie to proces dynamiczny, w którym dzieci mogą bardzo szybko zdobyć nowe umiejętności. Rzetelne badanie gotowości szkolnej i wsparcie psychologa dziecięcego pozwolą sięgnąć po jak najlepsze rozwiązania dla rozwoju Twojego syna lub córki.
Kiedy warto umówić się na badanie?
Badanie gotowości szkolnej powinno być wykonywane zawsze, kiedy tylko rodzice zaobserwują niepokojące zachowania. Jeśli istnieje obawa, że dziecko mogłoby nie sprostać szkolnym obowiązkom czy nawiązywaniu relacji społecznych, zdecydowanie warto postarać się o diagnozę pedagogiczną.
Do niepokojących objawów mogą należeć agresywne zachowania, niechęć do zabawy w grupie czy egocentryzm. Ponadto warto zwrócić uwagę na niepoprawną wymowę oraz niewłaściwe artykułowanie własnych myśli. Dzieci miewają również problemy z precyzją ruchów rąk, dłoni i nadgarstka, co przekłada się na niskie umiejętności pisania czy rysowania.
Wiele z tych objawów można zaobserwować samemu, lecz zdarza się, że to psycholog dziecięcy zauważa je jako pierwszy.